politiespreekuur

iedere donderdag van 13.30 tot 15.00 uur in dorpscentrum "de Wieken", Molenstraat 15 te Vaassen.

donderdag 4 november 2010

Controles voor herhaling vatbaar.

Vandaag heb ik samen met een aantal collega’s van het team Epe-Heerde-Hattem, BOA van de gemeente Epe en medewerkers van de belastingdienst RANDMEREN van 06.00 uur tot 14.30 uur een, door mij georganiseerde, handhavingsdienst gehouden in de wijken Vaassen Zuid-West en Vaassen Noord-Oost/Emst. De handhavingdienst had een repressief karakter.
Tijdens deze handhavingdienst was er behalve aandacht voor verkeer en openstaande justitiële boetes, in samenwerking met de belastingdienst, ook aandacht voor openstaande belastingschulden.

Om 06.00 uur werd er gestart met een briefing in het politiebureau aan de Heerderweg 24 te Epe, waarna alle deelnemers aan de handhavingdienst naar de diverse controle locaties vertrokken.


Openstaande boetes:

Tussen 06.30 uur en 08.30 uur werden er in Vaassen een aantal woonadressen bezocht van wijkbewoners die nog justitiële boetes open hadden staan. De keus aan hen was simpel en duidelijk; namelijk betalen of zitten en/of inbeslagname auto. De keus viel vandaag op betalen. In totaal werd voor een bedrag van 399,38 euro aan openstaande justitiële boetes geïnd.


Verkeer:

Van 06.30 uur tot 13.30 uur werden er op verschillende locaties controles gehouden. Tijdens de controles werd er aandacht geschonken aan kleine verkeersovertredingen. Zo was er aandacht voor het voeren van de juiste verlichting, het dragen van de autogordel, snelheid en het kunnen tonen van de juiste autopapieren [rijbewijs/kentekenbewijs]. In Vaassen werd er onder andere gecontroleerd op de Woestijnweg, Krugerstraat, Koekoeksweg, Apeldoornseweg, Emsterweg en Laan van Fasna. In Emst vonden controles plaats op de Vaassenseweg en de Hoofdweg.

Tijdens de verkeerscontroles werden in totaal 29 bekeuringen uitgeschreven, namelijk:

9x niet dragen gordel
4x te hoge snelheid
1x Geen verlichting fiets
1x Geen verlichting auto
2x Onjuiste verlichting [1x mistlicht + 1x onjuiste kleur]
1x Niet tonen rijbewijs
4x Niet tonen kentekenbewijs
1x Geen richting aangeven
2x Kentekenplaat onleesbaar
1x Geen voorrang verlenen
1x Kind niet in kinderzitje
1x Technisch gebrek

Tevens werden een tweetal blaastesten in verband met alcohol afgenomen. Beide blaastesten leverde geen overtreding op.

Tijdens een gordel controle werd aan kinderen die de gordel netjes droegen een zogenaamd "gordeldier" uitgereikt.

Tijdens de “staande” verkeerscontroles werden ook nog 8 kentekens en 2 personen op het gebied van de belasting nagetrokken door medewerkers van de belasting dienst. Bij 1 kenteken leverde dit een “hit” op en werd één en ander afgehandeld door de belastingdienst.


Samenwerking met belastingdienst:

Tijdens de controle werd er samengewerkt met de belastingdienst. Door de belastingdienst werd een ANPR voertuig ingezet, welke werd ondersteund door twee motorrijders van de politie. De kentekens van passerende voertuigen werden gescand en bij een “hit” werd het voertuig door één van de motorrijders staande gehouden en voor controle en afhandeling overgebracht naar de parkeerplaats bij de Wieken aan de Molenstraat te Vaassen. Op deze locatie stond een administratie auto van de belastingdienst.

In totaal werden 2300 passanten gescand. Dit leverde in totaal 15 “hits” op.

In totaal werd een bedrag van 2760 euro aan achterstallige belastingen direct geïnd [cash betaald en/of gepind].

Van 1 bestuurder werd de auto in beslag genomen. Hij kon zijn openstaande belasting schuld van 1200 euro niet betalen. Zijn auto is afgesleept en de kosten van 250 euro komen [naast de reeds bestaande schuld] ook voor zijn rekening.

Op 7 andere auto’s werd beslag gelegd, maar de bestuurders mochten wel hun "reis" voortzetten. Het beslag werd gelegd i.v.m. een totale belastingschuld van 50.000 euro. De eigenaren krijgen 4 weken de tijd de openstaande schuld[en] te betalen of bezwaar aan te tekenen. Wordt hier niet aan voldaan, dan wordt overgegaan tot verkoop van de auto’s waar beslag op is gelegd.

Rond 13.45 uur eindigde de diverse controles, werd er een debriefing gehouden en werd de handhavingdienst beëindigd.

Conclusie: De samenwerking tussen de diverse disciplines verliep prima en een dergelijke controle is zeker voor herhaling vatbaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten