politiespreekuur

iedere donderdag van 13.30 tot 15.00 uur in dorpscentrum "de Wieken", Molenstraat 15 te Vaassen.

zondag 28 november 2010

Snelheidscontoles binnen de bebouwde kom zijn en blijven zinvol!

Op dinsdag 23 november heb ik samen met een collega op een drietal locaties in de wijk een snelheidscontrole gehouden met de 'lasergun'.
Gestart werd op de Kurgerstraat ter hoogte van de Potgieterstraat. Deze locatie ligt in een 30 km/u zone en is een route van & naar een drietal basisscholen. Daarna werd er gecontroleerd op de Apeldoornseweg t.h.v. de Lijsterstraat. Op deze locatie is 50 km/u de maximum snelheid. Klachten van aanwonenden leren dat de gereden snelheid op deze locatie vaak veel hoger is. Als laatste werd er gecontroleerd op de kruising Koekoeksweg/Industrieweg. Deze route van/naar het centrum en sportcomplex ligt ook binnen een 30 km/u zone. Op de drie genoemde locaties werd zo'n 30 á 40 minuten gecontroleerd. Helaas werden er in totaal 20 bekeuringen uitgeschreven voor een te hoge snelheid. Op de Krugerstraat 7x [hoogste snelheid 44 ipv 30], Apeldoornseweg 6x [hoogste snelheid 65 ipv 50] en Koekoeksweg/Industrieweg 7x [hoogste snelheid 50 ipv 30].

De gehouden controles leverde, zowel in persoon als via hyves & twitter, een groot aantal positieve reacties van buurtbewoners op. Daarnaast werden vanuit de wijk aan aantal locaties aangedragen, waar een soortgelijke controle gewenst is. Het gaat dan om locaties als: Julianalaan, Koekoeksweg/Julianalaan, Koekoeksweg/Kerkweg, Woestijnweg, etc. Op genoemde locaties zullen de komende tijd vaker korte controles plaats vinden. Mocht u nog een goeie "tip" hebben voor een locatie waar een snelheidscontrole ook gewenst is, dan hoor ik het graag.

Nu hoor ik een aantal mensen denken; "moet dat nu al die snelheidscontroles"? Ja, want snelheidscontroles binnen de bebouwde kom zijn en blijven zinvol! Het gaat ten slotte om de VERKEERSVEILIGHEID, want hoe hoger de snelheid--> hoe langer de totale remweg; dus hoe langer het duurt voordat je echt stilstaat. En dan hebben we het nog niet eens over een nat/glad wegdek. Iets waar we de komende tijd [sneeuw/vorst] absoluut weer mee te maken gaan krijgen.


Wees bewust van je snelheid

Je snelheid bepaalt de lengte van je remweg. Een fitte bestuurder heeft bij normale weersomstandigheden minstens één seconde nodig voordat hij het rempedaal indrukt. Die reactieseconde is cruciaal. Want hoe hoger je snelheid, des te meer meters je in die tijd aflegt. De techniek van auto's is de laatste jaren verbeterd, maar die reactieseconde blijft gelijk. Je rijdt dus heel wat meters op volle snelheid door, voordat je überhaupt op de rem trapt. En dan volgt nog de afstand die je nodig hebt om de auto tot stilstand te brengen.
Hieronder zie je wat 5 en 10 km per uur te hard rijden betekent voor de remweg bij een limiet van 30en 50 km per uur. Je kunt wel nagaan wat de gevolgen zijn bij nog grotere overtredingen.



Conclusie: bij een noodstop met 30 km per uur sta je al stil waar je bij een snelheid van 50 km per uur nog moet beginnen met remmen. Voor een overstekend kind is dat het verschil tussen leven en dood.

Voorkom slachtoffers
Vaak rijden we ongemerkt een paar kilometer te hard. Zo’n overtreding lijkt onschuldig, maar kan al gauw ernstige gevolgen hebben. Bij ongeveer 1 op de 3 dodelijke verkeersongelukken speelt te hoge snelheid een doorslaggevende rol. Dat komt door de enorme krachten die het lichaam van een voetganger of fietser te verduren krijgt bij een botsing met een auto. Een aanrijding met 30 km per uur is voor een voetganger vergelijkbaar met een val van de eerste verdieping van een flat. Zo’n aanrijding kost 1 op de 10 voetgangers het leven. Rij je 50 km per uur, dan is de klap vergelijkbaar met een val van de derde verdieping. De helft van de voetgangers overleeft dat niet. Bij een snelheid van 80 km per uur overlijdt 90%.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten